سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 90/3/8 | 2:46 عصر | نویسنده : عماد مرزبان

بسمه تعالی

نحوه برخورد با مسمومیت سموم ارگانوفسفره برای  پرسنل درمانی


علائم مسمومیت با سموم علف کش و ارگانوفسفاتها

تمام بیمارانیکه از طریق تنفسی و یا از طریق غذا های در معرض قرار گرفته دچار مسمومیت شده اند در ابتدا دارای علائم آلرژیک نظیر سرفه ، آبریزش بینی ،اشکریزش و اسهال آبکی و کرامپ های شکمی و سردرد می شوند و در صورت تداوم در معرض قرار گرفتن دچار احساس خفگی ولارنگواسپاسم و تشنج و اختلال تعادل و آریتمی قلبی ونهایت کوما می گردند .

تمام افرادیکه دارای هر یک از علائم فوق  میگردند میبایستی  بلافاصله به پایگاههای  درمانی سیار یا ثابت مراجعه نمایند که در آن صورت بلافاصله  به بیمار اکسیژن تنفسی داده می شود و داروی آتروپین  با دوز بالا تجویز می گردد  و در صورت لارنگو اسپاسم علاوه بر داروهای فوق داروی سولفات منیزیوم وریدی  mg2 به بیمار تزریق می گردد. لازم به ذکر است کلیه بیماران پس از مراجعه بایستی کلیه لباسها و کفش خود را جدا نمایند و در بسته های پلاستیکی گذاشته و درب آن را محکم نمایند .کلیه همکاران محترم درمانی می بایستی از گان محافظ و ماسک تنفسی حاوی ذغال فعال (در مواقع کمبود ماسک تنفسی حاوی ذغال (شارکول) می توان از دستمال پارچه ای مرطوب استفاده نمود) و از دستکش از جنس وینیل  استفاده نمایند در صورتیکه دستکش فوق در دسترس نمی باشد می بایستی  از دستکش لاتکس البته با استفاده از یک نوع محافظ پارچه ای استفاده نمایند زیرا دستکش لاتکس به تنهایی قابلیت نفوذ بسیار زیادی  به سموم حشره کش و ارگانو فسفات دارد.

چشم های بیمار را می بایستی با مقادیر زیاد سرم نرمال سالین و رینگر لاکتات شستشو داد .در صورت علایم لارنگواسپاسم یا احساس خفگی میبایستی وسایل انتوباسیون باید بالای سر بیمار آماده گردد البته لازم به ذکر است که به هیچ عنوان از داروی ساکسینیل کولین استفاده نگردد .کودکان به علت داشتن سطح پوستی بیشتر و حساس نسبت به بالغین در خطر بیشتر مسمومیت پوستی قرار دارند . کلیه بیماران و پرسنل درمانی و مکان درمانی بایستی به نحوی سازماندهی شوند که پشت به جهت  وزش  باد قرار گیرند.  مرگ و میر ناشی از سموم علف کش و ارگانوفسفات  بسیار محدود می باشد و در صورتیکه علائم در بیماران ظرف مدت 6 الی 24 ساعت تظاهر نکند  آمار مرگ و میر بسیار بسیار محدود می باشد.

جهت درمان علائم موسکارینی ( علائم شبه آلرژی) نظیر آبریزش  از چشم و بینی از آتروپین  در بالغین با دوز بالا( 1 تا 3 میلیگرم وریدی)و در اطفال با دوز (02/ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن) بدن تجویز می گردد و این دوز هر 3 الی 5 دقیقه ادامه می دهیم تا زمانیکه ترشحات بیمار ادامه داردو پس از خشک شدن ترشحات برای بیمار به میزان 10 الی 20 درصد دوزی که پاسخ  مثبت داده است به صورت انفوزیون  نگهدارنده در ساعت  تجویز میگردد. از دارو های کورتیکواستروئید و انتی هیستامینها در جهت کاهش علائم آلرژی استفاده میگردد. درموارد برونکواسپاسم داروهای استنشاقی سالبوتامول و ایپرو تروپیوم بروماید هر 20دقیقه 4 تا 6 پاف استفاده می گردد و در مواردی که بیمار به علت مسمومیت شدید دچار تشنج می گردد  می بایستی از داروهای دیازپام یا لورازپام برای توقف تشنج استفاده نمود  همه بیماران علامتدار می بایستی بستری گردند ولی بیمارانی که بدون علامت می باشند می توان با دادن علائم هشدار به منزل فرستاد وتوصیه نمود که جهت بررسی مجدد و تاخیری به مرکز درمانی مراجعه نمایند . تمام بیمارانی که به علت وجود علائم تحت درمان آتروپین قرار میگیرند می بایستی به مدت 48 ساعت بعد از آلودگی زدایی  بستری گردند.

 (اگر بیماران علائم غلبه پاراسمپاتیک (میوز،افزایش ترشح بزاق و خشکی گلو) ندارند بیشتر عوارض حساسیت مربوط به ترکیبات سولفور است. برای درمان N-AcetylsYstein روزی 2 عدد فعلا" مصرف کنند تا ذخایر گلوتا تیون افزایش یابد.

-         برای اثر ضد التهاب از قرص پردنیزولون 5-4 روز مصرف کنند

-         لازم به ذکر است تمام ظروف الوده وکف محیطی که الوده میباشد میتوانید با خاک یا ماسه یا گل رس به تهداد چندین مرتبه استفاده نمایید.

-         میتوانید از دترژانتها نظیر ریکا ومایعات ظرفشویی جهت شستشوی وسایل الوده استفاده نمایید.

-         کلیه خانمهای باردار وبیماران دارای بیماریهای خونی نظیر بیماران باقلایی میبایستی پزشکان را از وضعیت خود اگاه سازند

-         شستشوی صورت و چشم )*

 منبع:مرکزمدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس




  • قالب بلاگفا
  • قالب وبلاگ
  • ضایعات