سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : شنبه 94/7/4 | 11:18 عصر | نویسنده : عماد مرزبان

به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور روزسه شنبه مورخ 3/6/94 مقارن ساعت 13 دو دستگاه آمبولانس با یکدیگر برخورد کردند و متاسفانه در این حادثه تکنسین اورژانس آقای حسین میری فوت شدند و سه تن از همکاران اورژانس مصدوم و در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) بستری و تحت درمان می باشند.

شایان ذکراست این حادثه در حالی رخ داد که آمبولانس پایگاه جاده ای کورین درحال حمل مصدوم و انتقال به زاهدان بود و آمبولانس پایگاه جاده ای چانعلی نیزجهت انتقال مادر باردار به محل مورد نظر اعزام شده بود که در کیلومتر70 محور مواصلاتی زاهدان به کورین با یکدیگر برخورد کردند.




تاریخ : شنبه 94/7/4 | 11:17 عصر | نویسنده : عماد مرزبان

وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه ادغام اورژانس با هلال احمر به هیچ وجه مطرح نیست، گفت: امیدواریم هلال احمر در اورژانس هوایی و دریایی به وزارت بهداشت کمک کند.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد بحث هم‌افزایی و همکاری اورژانس و هلال‌احمر در طرح نوروزی امسال توضیحاتی داد.

 وی با بیان اینکه موضوع ادغام به هیچ وجه برای هلال‌احمر و اورژانس مطرح نیست، گفت: این دو نهاد باید ماموریت‌هایی که انجام می‌دهند را با یکدیگر هماهنگ کنند چرا که این هماهنگی به نفع مردم خواهد بود.

 وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکسری مسئولیت‌ها را اورژانس طبق قانون بر عهده دارد

و نمی‌تواند آنها را به کس دیگری واگذار کندهمین طور هلال‌احمر نیز وظایفی از جمله رهاسازی دارد که آنها نیز نمی‌توانند این مسئولیت را واگذار کنند.

 وی با بیان اینکه بنابراین لازم است این دو نهاد در ماموریت‌ها با یکدیگر هماهنگی کامل داشته باشند، گفت: متأسفانه اکنون در بعضی از جاده‌ها هلال احمر یک سوی جاده و اورژانس سوی دیگر پایگاه دارند و هردو برای یک عملیات هزینه می‌کنند که این موضوع باید با هماهنگی رفع شود تا هزینه‌کرد‌ها کاهش یابد.

 هاشمی در مورد تعدادی از مأموریت‌های هلال‌احمر گفت: در بعضی بخش‌ها وزارت بهداشت توان و اعتبار لازم برای ورود به موضوع را ندارد و مانند موضوعات اورژانس هوایی و اورژانس دریایی که ما امیدواریم هلال احمر در این موضوعات ما را همراهی کند.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا امدادگران هلال‌احمر می‌توانند کارهای مقدماتی اورژانس مانند رگ‌گیری و غیره را انجام دهند، گفت: اگر امدادگران آموزش لازم را دیده باشند ما به آنها این مجوز را می‌دهیم.

 وزیر بهداشت افزود: مشکلی که وجود دارد این است که در هلال‌احمر دوستان امدادگر از جمله داوطلبان آموزش کافی در زمینه کارهای ابتدایی اورژانس را ندیده‌اند، اگر این مشکل برطرف شده و آنها آموزش ببینند ما از انجام اقدامات اولیه اورژانسی توسط آنها استقبال می‌کنیم.




تاریخ : شنبه 94/7/4 | 11:16 عصر | نویسنده : عماد مرزبان

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر به مباحثی درباره شایعه ادغام اورژانس با سازمان امداد و نجات پاسخ داد و در عین حال از مطرح شدن ارائه آموزش‌های اجباری امداد و نجات به رانندگان در کمیسیون ایمنی راه‌ها خبر داد.

دکتر ناصر چرخساز در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران )ایسنا(درخصوص برخی مباحث مطرح شده در زمینه ادغام اورژانس با سازمان امداد و نجات گفت: بحث ادغام مطرح نیست و ما شدیدا این موضوع مبنی بر ادغام را تکذیب می‌کنیم؛ چطور می‌شود دو دستگاه با شرح وظایف مجزا با یکدیگر ادغام شوند؟!

 وی با اشاره به هم‌پوشانی فعالیت این سازمان در حوزه امداد و نجات و انتقال مصدومان بویژه مصدومان حوادث جاده‌ای گفت: وظیفه درمان مصدومان بر عهده اورژانس پیش بیمارستانی است و هلال احمر نیز به عنوان دستگاه کمک دهنده به وزارت بهداشت، فعالیت می‌کند. بر اساس قانون درمان در حوادث اعم از جاده‌ای و... بر عهده اورژانس است، اما سازمان امداد و نجات به خاطر افزایش تعامل به اورژانس کمک می‌کند.

چرخساز با بیان اینکه به منظور پایان دادن به شایعات و پیدا کردن راهکار علمی کمیته‌ای مشترک میان اورژانس و سازمان امداد و نجات ایجاد شد، گفت: مقرر شد این کمیته مشترک در راستای ارائه راهکارهای علمی جهت هم‌افزایی دو سازمان تشکیل شود که به احتمال قوی منجر به تفاهم‌نامه خواهد شد و پس از آن مفاد تفاهم‌نامه در یکی - دو استان به صورت پایلوت اجرایی می‌شود.

به گفته چرخساز این کمیته در راستای هم‌افزایی و نه ادغام اورژانس و هلال احمر تشکیل شده است.

پیشنهاد آموزش اجباری امداد و نجات به رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیشنهاد مطرح شده از سوی سازمان امداد و نجات مبنی بر الزام رانندگان حمل و نقل عمومی بر فراگیری آموزش‌های امداد و نجات گفت:‌ معتقدیم تمام نیروهای مستقر در جاده‌های کشور اعم از پلیس، راهداری و... باید آموزش‌های همگانی و عمومی امداد و نجات را فرا گیرند. این پیشنهاد به کمیسیون ایمنی راه‌ها ارائه شد که بر اساس این طرح رانندگان حمل و نقل عمومی و خصوصی باید در حد کمک‌های اولیه آموزش‌هایی را فرا گیرند که در صورت تصویب این آموزش‌ها اجباری می‌شود؛ چرا که رانندگان و افراد عمومی به عنوان اولین افرادی که بر سر صحنه حادثه حاضر می‌شوند باید از علم کافی برای کمک به افراد برخوردار باشند.

وی افزود: خوشبختانه تمامی دستگاه‌های شرکت کننده در این کمیسیون موافق بوده و اکنون به دنبال بررسی راهکارهای آن هستیم.

پله پله تا تربیت امدادگران هسته‌ای

چرخساز در مورد آخرین وضعیت امدادگران هسته‌ای نیز گفت: این امدادگران آموزش‌های هسته‌ای لازم را فرا گرفتند. در زمان مدیریت دکتر فرهادی نیز مقرر شد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان انرژی اتمی منعقد شود اما این مهم رخ نداد؛ چرا که دکتر فرهادی به عنوان وزیر علوم انتخاب شدند.

چرخساز با اشاره به طرح جدید بازبینی آمایش سرزمینی پایگاه‌های امداد و نجات این سازمان، گفت: در این طرح جدید سعی کرده‌ایم که رویکرد پایگاه‌ها را از پوشش حوادث جاده‌ای به پوشش حوادث منطقه تغییر دهیم؛ چرا که در نظر داریم در هر منطقه با توجه به حادثه‌خیزی راه‌های دسترسی و جمعیت، پایگاهی را تعبیه کنیم.

به گفته چرخساز میانگین رسیدن امدادگران به محل حادثه از زمان اعلام تا حضور کمتر از 10 دقیقه تخمین زده شده است.

چرخساز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سمت جدید خود به عنوان رییس کارگروه آموزش همگانی مدیریت بحران و برنامه‌هایش برای ارتقای سطح آموزش عمومی مردم، گفت: استفاده از آموزش‌های پایه محور و مجازی در دستور کار قرار دارد؛ چرا که به دلیل گرایش مردم به فضای مجازی، بستر خوبی برای ارائه آموزش‌های همگانی ایجاد شده است که می‌توان به نحو احسن و در راستای آموزش حداکثری مفاهیم امدادی از آن بهره برد.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت زنان و مادران در خانه در راستای افزایش آگاهی‌های دیگر اعضای خانواده بهره برد، گفت: زنان به خصوص زنان خانه‌دار پتانسیل بالایی در راستای آموزش مفاهیم امدادی، خود امدادی و... دارند که می‌توان از این ظرفیت برای آموزش سایر اعضای خانواده و تحقق (هر خانواده، یک امدادگر) بهره برد.

چرخساز با اشاره به قرار گرفتن مباحث امدادی در کتب درسی گفت: برای ورود مباحث امدادی به کتب و سرفصل‌های دانشگاهیان نیازمند همت عالی، مسئولان آموزش عالی هستیم و در صورت تحقق گام موثری در راستای آموزشی برداشته می‌شود.




تاریخ : شنبه 94/7/4 | 11:15 عصر | نویسنده : عماد مرزبان

رئیس اورژانس کشور اعلام کرد: وزیر بهداشت دستور رفع تدریجی کمبود نیرو، افزایش حقوق پرسنل اورژانس، جایگزین شدن آمبولانسهای فرسوده با آمبولانسهای نو و ایجاد 16 پایگاه آمبولانس هوایی را صادر کرد.
امین صابری نیا ،گفت:‌ وزیر بهداشت دیروز با حضور در مرکز اورژانس تهران از نزدیک در جریان مشکلات اورژانس کشور از جمله کمبود نیروی انسانی، پایین بودن حقوق پرسنل، سختی کار نیروهای اورژانس و فرسودگی ناوگان اورژانس کشور قرار گرفت.
وی افزود: یکی از نکاتی که وزیر بهداشت بر آن تأکید کرد، افزایش ضریب سختی کار پرسنل اورژانس بود که قرار شد بعد از کار کارشناسی طی ماههای آینده اعمال شود و به این ترتیب حقوق و مزایای پرسنل اورژانس طی ماههای آینده افزایش پیدا می‌کند.
رئیس اورژانس کشور اضافه کرد: دستور دیگر وزیر بهداشت این بود که برآورد دقیقی از تعداد آمبولانسهای فرسوده کشور انجام شود و طی یک فرآینده منطقی اقدامات لازم برای خرید آمبولانسهای نو و جایگزین شدن آنها با آمبولانسهای فرسوده انجام شود.
درباره تعداد آمبولانسهای فرسوده در اورژانس کشور گفت: تعریف ما از آمبولانس فرسوده، خودرویی است که بیش از 7 سال از فعالیت آن گذشته باشد به این ترتیب تعداد زیادی( حدود 50 درصد) آز آمبولانسهای فعلی اورژانس از جمله آمبولانسهای بنز، فرسوده هستند.
وی گفت: برآورد ما این است که از مجموع حدود 3 هزار آمبولانس ناوگان اورژانس کشور حدود 1500 آمبولانس فرسوده هستند که با برگزاری منافصه حدود 800 آمبولانس آن امسال خریداری و جایگزین می شود و امیدواریم بقیه آن طی سال آینده جایگزین شود.
صابری نیا اضافه کرد:‌ وزیر بهداشت همچنین تأکید کرد که هر چه زودتر برنامه ارائه خدمات رفاهی به پرسنل اورژانس کشور آماده و اجرایی شود، همچنین بر بالابردن سطح علمی پرسنل اورژانس با تدوین و اجرای برنامه بازآموزی پرسنل تأکید کرد.
رئیس اورژانس کشور گفت:‌ یکی از مشکلات اساسی اورژانس کشور کمبود نیروست و هم اکنون با وجود حدود 14 هزار نیرو، بین 5 تا 7 نیروی انسانی در اورژانس پیش بیمارستانی کشور کمبود داریم که امیدواریم طی امسال و سال آینده بتوانیم با آموزش آکادمیک نیروی مورد نیاز اورژانس کشور را جذب و تأمین کنیم.
وی افزود: البته هم اکنون از طریق اضافه کاری و با فداکاری پرسنل اورژانس نگذاشته‌ایم خللی در ارائه خدمات اورژانس به مردم در کشور ایجاد شود اما قطعاً ادامه این روند باعث خستگی و فرسودگی نیروها می‌شود و نیازمند جذب نیروی کافی برای بهبود کیفیت خدمات اورژانس کشور هستیم.
درباره ایجاد پایگاههای اورژانس هوایی نیز گفت: مطابق طرح تحول سلامت تا دو هفته آینده تفاهمنامه ایجاد 16 پایگاه اورژانس هوایی با ستاد کل نیروهای مسلح امضا می‌شود و طی ماههای آینده با جایابی مناسب در استانهای حادثه خیر این پایگاهها برای سرعت بخشیدن به خدمات اورژانس کشور ایجاد می‌شوند.




تاریخ : شنبه 94/7/4 | 11:14 عصر | نویسنده : عماد مرزبان

خبرگزاری ایلنا : معاون فنی و عملیاتی اورژانس کشور گفت: در طرح نوروزی اورژانس، آمبولانس‌ها را موظف کرده‌ایم که در طول روز و از ساعت 8 تا 12 و نیز 16 تا 20 در کنار جاده‌ها حضور داشته و در صورت وقوع حادثه به هموطنان ارائه خدمت کنند.
به گزارش ایلنا؛ محمد سرور در نشست خبری اورژانس در ستاد مرکزی وزارت بهداشت اظهار داشت: در طرح ویژه نوروزی اورژانس، 2121 پایگاه آماده ارائه خدمات به هم وطنان هستند که از این میان 826 پایگاه در شهر‌ها و 1275 پایگاه در جاده‌ها فعال هستند.
وی افزود: نوروز سال پیش 177 هزار و 590 مأموریت توسط اورژانس انجام شد. همچنین در طی یک سال گذشته حدود 5 .2 میلیون مأموریت انجام شده است که رقم بالایی است و بیشتر این ماموریت‌ها مربوط به مأموریت‌های حوادث ترافیکی بوده است.
وی با بیان اینکه مسافران از طریق تماس با سامانه 115 می‌توانند از فوریت‌های پزشکی و امدادی اورژانس بهره‌مند شوند، گفت: علاوه بر اورژانس‌های زمینی، 18 اورژانس هوایی، 4270 آمبولانس، 2 پایگاه آمبولانس شناور جهت انتقال از جزایر به خشکی و 57 اتوبوس آمبولانس به منظور حضور در مبادی ورودی و خروجی شهرهای پر تردد در ایام نوروز حضور دارند.
سرور گفت: در طرح ویژه کاروان‌های راهیان نور استان خوزستان نیز در جاده‌های منتهی به مناطق یادگار هشت سال دفاع مقدس، آمبولانس‌های اورژانس با همکاری معاونت بهداشت وزارت بهداشت و همچنین دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خوزستان مانند دانشگاه جندی شاپور، دزفول و آبادان مستقر هستند.
وی گفت: اورژانس کشور در حال حاضر 18 هزار نفر نیروی انسانی ماهر دارد که عمدتا پرستار و فارغ التحصیلان هوشبری هستند اما با وجود این نیز اورژانس با کمبود نیروی انسانی مواجه است




  • قالب بلاگفا
  • قالب وبلاگ
  • ضایعات