سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 91/12/23 | 10:14 عصر | نویسنده : عماد مرزبان
برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز اورژانس کشور

 

مراسم تودیع جناب آقای دکتر غلامرضا معصومی رئیس سابق مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور و معارفه رئیس جدید این مرکز صبح دیروز سه شنبه 22/12/91 درمرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور برگزار گردید .
این مراسم با حضور معاونت محترم درمان جناب آقای دکتر امامی رضوی و جمعی از مدیران و روسای مراکز و سازمانهای مختلف برگزار گردید. پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم ، کلیپی که در روابط عمومی مرکز اورژانس تهران تهیه شده بود پخش گردید و سپس جناب آقای دکتر امامی رضوی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات چندین ساله جناب آقای دکتر معصومی در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی ، به معرفی جناب آقای دکتر طالبیان ریاست جدید مرکز پرداخت.
در پایان حاضرین در جلسه ضمن تقدیر و تشکر از جناب آقای دکتر معصومی ، هدایایی به رسم یادبود به ایشان تقدیم کردند و با هم عکس یادگاری گرفتند.
.
.
.
.
.
.
.

 




تاریخ : سه شنبه 90/3/10 | 9:41 عصر | نویسنده : عماد مرزبان

نحوه برخورد با مسمومیت سموم علف کش برای عموم مردم 

علائم مسمومیت با سموم علف کش و ارگانوفسفاتها

تمام بیمارانیکه از طریق تنفسی و یا از طریق غذا های در معرض قرار گرفته دچار مسمومیت شده اند در ابتدا دارای علائم آلرژیک نظیر سرفه ، آبریزش بینی ،اشکریزش و اسهال آبکی و کرامپ های شکمی و سردرد می شوند و در صورت تداوم در معرض قرار گرفتن دچار احساس خفگی ولارنگواسپاسم و تشنج و اختلال تعادل و آریتمی قلبی ونهایت کوما می گردند .

تمام افرادیکه دارای هر یک از علائم فوق  میگردند میبایستی  بلافاصله به پایگاههای  درمانی سیار یا ثابت مراجعه نمایند که در آن صورت بلافاصله به بیمار اکسیژن تنفسی داده می شود. لازم به ذکر است کلیه افراد در معرض قرار گرفته میبایستی کلیه لباسها و کفش وکلاه خود را جدا نمایند و در بسته های پلاستیکی گذاشته و درب آن را محکم نمایند و از انجاییکه جذب پوستی این سموم بسیار زیاد میباشد میبایستی همه افراد تحت استحمام با اب ولرم قرار گیرند وموهای خود را کاملا شستشو داده وابکشی نمایید.کلیه افرادیکه در معرض قرار گرفته اند اعم از بالغین یا اطفال می بایستی از گان محافظ و ماسک تنفسی حاوی ذغال فعال (در مواقع کمبود ماسک تنفسی حاوی ذغال (شارکول) می توان از دستمال پارچه ای مرطوب استفاده نمود) و از دستکش از جنس وینیل استفاده نمایند در صورتیکه دستکش فوق در دسترس نمی باشد می بایستی  از دستکش لاتکس البته با استفاده از یک نوع محافظ پارچه ای استفاده نمایند زیرا دستکش لاتکس به تنهایی قابلیت نفوذ بسیار زیادی به سموم حشره کش و ارگانو فسفات دارد. کلیه بیمارانیکه در معرض الودگی قرار دارند میبایستی چشم های خود را با مقادیر زیاد سرم شستشو شستشو دهند .به خاطر داشته باشید کودکان شما  به علت داشتن سطح پوستی بیشتر و حساس نسبت به بالغین در خطر بیشتر مسمومیت پوستی قرار دارند . کلیه افراد میبایستی در صورت تردد در محیط الوده به نحوی عمل نمایند که پشت به جهت وزش  باد قرار گیرند. اگاه باشید که  مرگ و میر ناشی از سموم علف کش و ارگانوفسفات بسیار محدود می باشد پس ارامش خود را کاملا حفظ نمایید واگاه باشید که در صورتیکه علائم در شما یا اطرافیانتان ظرف مدت 6 الی 24 ساعت تظاهر نکند مشکل خاصی برایتان پیش نخواهد امد.

در صورت ایجاد علائم ( علائم شبه آلرژی) نظیر آبریزش از چشم و بینی بلافاصله به مراکز درمانی سیار وثابت مراجعه نموده تا داروهای لازم جهت درمان توسط پزشکان تجویز گردد واگاه باشید که پزشکان درمان را تا زمانی که علایم برطرف گردد ادامه خواهند داد.از کلیه هموطنان درخواست میگردد از مصرف خودسرانه داروها پرهیز نمایند.در صورتیکه مبتلا به اسم یا بیماریهای تنفسی میباشید لطفا داروهای استنشاقی خود را همیشه همراه داشته باشید.کلیه خانمهای باردار وبیمارانیکه دارای اختلالات خونی نظیر بیماران باقلایی میباشند میبایستی پزشکان را از وضعیت خود اطلاع سازند.کلیه بیماران دارای علائم  شدید  می بایستی بستری شوند وبه دستورات درمانی پزشکان عمل نمایند و در صورتیکه علائم ذکر شده را ندارید وکاملا بدون علامت می باشید میتوانید پس از مشورت با پزشکان ودریافت اطلاعات وعلایم هشدار میتوانید بدون هیچ استرس به منازل خود رفته ودر صورت ایجاد علایم مراجعه مجدد به مرکز درمانی داشته باشید . لطفا به دستورات پرسنل درمانی توجه فرمایید ودر صورتیکه بر اساس صلاحدید پزشکان دستور بستری داده شده است اصرار به رفتن به منزل نداشته باشید.

لازم به ذکر است تمام ظروف الوده وکف محیطی که الوده میباشد میتوانید با خاک یا ماسه یا گل رس به تهداد چندین مرتبه استفاده نمایید.

میتوانید از دترژانتها نظیر ریکا ومایعات ظرفشویی جهت شستشوی وسایل الوده استفاده نمایید.

درصورت بروز علایم تنگی نفس تا رسیدن به مرکز درمانی میتوانید از اسپری سالبوتامول استنشاقی استفاده نمایید.

دستور العمل شماره 2

 توصیه بهداشتی در رابطه با نحوه برخورد با مسمومیت سموم علف کش برای عموم مردم 

ضمن تشکر وقدردانی از عموم مردم که با رعایت نکات بهداشتی توصیه شده از طرف مرکز فوریتها وحوادث پزشکی استان فارس باعث پیشگیری از گسترش الودگی ومهار سریع الودگی شدند خواهشمندست با رعایت نکات زیر  همچنان یاریگر پرسنل تیم درمانی باشید

1- در ابتدا یاداوری میگردد الودگی با سموم افت کش هیچگونه اختلالات مادرزادی ودراز مدت را در مادر وجنین به همراه نخواهد  داشت ولذا به کلیه مادران محترم باردار اطمینان خاطر داده میشود که بدون  هیچگونه نگرانی دوران بارداری خود را طی نمایند

2- لطفا تمام میوه جات وسبزیجات مصرفی را به خصوص میوه جات دارای پوست نازک نظیر توت فرنگی وزرد الو وسیب را قبل از مصرف کاملا با مواد ضد عفونی کننده یا چند قطره مایع ظرفشویی شستشو نمایند

3- تمام لباسها وپوشاک خود را که احتمال الودگی میدهید در یک ظرفحاوی مایعات ضد عفونی کننده کاملا شستشو وابکشی نمایید زیرا حتی موارد خفیف الودگی لباسها باعث جذب پوستی میگردد

4- به یاد داشته باشید مختصر علایم تحریکی گلو نظیر خارش گلو یا احساس گز گز داخل گلو ومختصر سردرد وسرگیجه ومختصر سوزش چشم  در افراد تا حدودا یک هفته طبیعی میباشد ودر صورت تشدید علایم به مراکز درمانی مراجعه فرمایید

5- سعی کنید مصرف شیر ولبنیات پرچرب وغذاهای پرچرب را محدود نمایید

6- در صورت احساس خارش پوست یا تورم  خفیف پوستی  از حمام ودوش با اب ولرم استفاده نمایید

7- از تردد در مناطق با احتمال الودگی که توسط همکاران محترم تیم درمانی  اعلام گردیده است پرهیز نمایید

8- از مصرف خودسرانه دارو وانتی بیوتیکها پرهیز نمایید 

9- تمام بیمارانیکه دارای علائم آلرژیک نظیر سرفه ، آبریزش بینی ،اشکریزش و اسهال آبکی و کرامپ های شکمی و سردرد می شوند  میبایستی  بلافاصله به پایگاههای  درمانی سیار یا ثابت مراجعه نمایند .

10- همچنان توصیه میگردد در صورتیکه مبتلا به اسم یا بیماریهای تنفسی میباشید لطفا داروهای استنشاقی خود را همیشه همراه داشته باشید.

11-  کلیه خانمهای باردار وبیمارانیکه دارای اختلالات خونی نظیر بیماران باقلایی میباشند به صورت غیر اورژانسی وفقط جهت چکاپ بیشتر به مراکز درمانی مراجعه نمایند

12- لازم به ذکر است تمام ظروفی که در منزل یا محل کار همچنان احتمال  الودگی انها میباشد میتوانید  با  ماسه یا موادپاک کننده شستشو نمایید واز دترژانتها نظیر ریکا ومایعات ظرفشویی جهت شستشوی وسایل الوده استفاده نمایید.

 

منبع: اورژانس فارس




تاریخ : دوشنبه 90/3/9 | 3:23 عصر | نویسنده : عماد مرزبان

فعالیت شدید بدنی در محیط گرم، باعث گرمازدگی می‌شود

کودکان، سالمندان، افرادی که سابقه انجام ورزش نداشته و به یکباره در محیط گرم، فعالیت شدید بدنی انجام می‌دهند ممکن است دچار گرمازدگی ‌شوند.

آرزو دهقانی کارشناس آموزش اورژانس کشور در گفت و گو اختصاصی با خبرنگار وب دا گفت: گرمازدگی حالتی است که در آن سیستم تنظیم گرمای بدن به علت قرارگرفتن در دمای بالا، از کار می‌افتد و گرمازدگی معمولا در محیط بسیار گرم و مرطوب و یا درصورت فعالیت بدنی سنگین رخ می‌دهد که در این حالت بدن قادر به تعدیل دما نخواهد بود و دمای بدن بسیار بالا رفته و به ارگان‌های حیاتی آسیب می رساند.

وی در ادامه گفت: در هنگام گرمازدگی مقدار زیادی آب و نمک همراه عرق دفع شده و ایجاد ضعف می‌کند و در مواردی که بدن فرد می‌تواند دمای طبیعی را به مدت طولانی حفظ کند، خستگی گرمایی منجر به گرمازدگی می‌شود.

آرزو دهقانی گفت: علائم گرمازدگی شامل افزایش دمای بدن، پوست خشک، گشاد شدن مردمک چشم، افزایش تنفس، سردرد، گیجی و در نهایت عدم هوشیاری است .

وی با بیان اینکه هدف از درمان گرمازدگی، کاهش سریع دمای بالای بدن طی یک عملکرد کنترل شده است، ابراز داشت: کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و نارسایی قلبی مادرزادی و اختلالات پوستی بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

به گفته وی، داروهای آتروپین، داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها، داروهای قلبی و داروهای مربوط به پارکینسون در دمای بدن اختلال ایجاد کرده و منجر به گرمازدگی می شوند.

کارشناس آموزش اورژانس کشور اظهار داشت: دویدن و دوچرخه‌سواری در مسافت طولانی در اماکنی که رطوبت هوا بالا است نیز، احتمال بروز گرمازدگی را بیشتر خواهد کرد....

منبع: پایگاه خبری--اطلاع رسانی وب دا




تاریخ : یکشنبه 90/3/8 | 2:46 عصر | نویسنده : عماد مرزبان

بسمه تعالی

نحوه برخورد با مسمومیت سموم ارگانوفسفره برای  پرسنل درمانی


علائم مسمومیت با سموم علف کش و ارگانوفسفاتها

تمام بیمارانیکه از طریق تنفسی و یا از طریق غذا های در معرض قرار گرفته دچار مسمومیت شده اند در ابتدا دارای علائم آلرژیک نظیر سرفه ، آبریزش بینی ،اشکریزش و اسهال آبکی و کرامپ های شکمی و سردرد می شوند و در صورت تداوم در معرض قرار گرفتن دچار احساس خفگی ولارنگواسپاسم و تشنج و اختلال تعادل و آریتمی قلبی ونهایت کوما می گردند .

تمام افرادیکه دارای هر یک از علائم فوق  میگردند میبایستی  بلافاصله به پایگاههای  درمانی سیار یا ثابت مراجعه نمایند که در آن صورت بلافاصله  به بیمار اکسیژن تنفسی داده می شود و داروی آتروپین  با دوز بالا تجویز می گردد  و در صورت لارنگو اسپاسم علاوه بر داروهای فوق داروی سولفات منیزیوم وریدی  mg2 به بیمار تزریق می گردد. لازم به ذکر است کلیه بیماران پس از مراجعه بایستی کلیه لباسها و کفش خود را جدا نمایند و در بسته های پلاستیکی گذاشته و درب آن را محکم نمایند .کلیه همکاران محترم درمانی می بایستی از گان محافظ و ماسک تنفسی حاوی ذغال فعال (در مواقع کمبود ماسک تنفسی حاوی ذغال (شارکول) می توان از دستمال پارچه ای مرطوب استفاده نمود) و از دستکش از جنس وینیل  استفاده نمایند در صورتیکه دستکش فوق در دسترس نمی باشد می بایستی  از دستکش لاتکس البته با استفاده از یک نوع محافظ پارچه ای استفاده نمایند زیرا دستکش لاتکس به تنهایی قابلیت نفوذ بسیار زیادی  به سموم حشره کش و ارگانو فسفات دارد.

چشم های بیمار را می بایستی با مقادیر زیاد سرم نرمال سالین و رینگر لاکتات شستشو داد .در صورت علایم لارنگواسپاسم یا احساس خفگی میبایستی وسایل انتوباسیون باید بالای سر بیمار آماده گردد البته لازم به ذکر است که به هیچ عنوان از داروی ساکسینیل کولین استفاده نگردد .کودکان به علت داشتن سطح پوستی بیشتر و حساس نسبت به بالغین در خطر بیشتر مسمومیت پوستی قرار دارند . کلیه بیماران و پرسنل درمانی و مکان درمانی بایستی به نحوی سازماندهی شوند که پشت به جهت  وزش  باد قرار گیرند.  مرگ و میر ناشی از سموم علف کش و ارگانوفسفات  بسیار محدود می باشد و در صورتیکه علائم در بیماران ظرف مدت 6 الی 24 ساعت تظاهر نکند  آمار مرگ و میر بسیار بسیار محدود می باشد.

جهت درمان علائم موسکارینی ( علائم شبه آلرژی) نظیر آبریزش  از چشم و بینی از آتروپین  در بالغین با دوز بالا( 1 تا 3 میلیگرم وریدی)و در اطفال با دوز (02/ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن) بدن تجویز می گردد و این دوز هر 3 الی 5 دقیقه ادامه می دهیم تا زمانیکه ترشحات بیمار ادامه داردو پس از خشک شدن ترشحات برای بیمار به میزان 10 الی 20 درصد دوزی که پاسخ  مثبت داده است به صورت انفوزیون  نگهدارنده در ساعت  تجویز میگردد. از دارو های کورتیکواستروئید و انتی هیستامینها در جهت کاهش علائم آلرژی استفاده میگردد. درموارد برونکواسپاسم داروهای استنشاقی سالبوتامول و ایپرو تروپیوم بروماید هر 20دقیقه 4 تا 6 پاف استفاده می گردد و در مواردی که بیمار به علت مسمومیت شدید دچار تشنج می گردد  می بایستی از داروهای دیازپام یا لورازپام برای توقف تشنج استفاده نمود  همه بیماران علامتدار می بایستی بستری گردند ولی بیمارانی که بدون علامت می باشند می توان با دادن علائم هشدار به منزل فرستاد وتوصیه نمود که جهت بررسی مجدد و تاخیری به مرکز درمانی مراجعه نمایند . تمام بیمارانی که به علت وجود علائم تحت درمان آتروپین قرار میگیرند می بایستی به مدت 48 ساعت بعد از آلودگی زدایی  بستری گردند.

 (اگر بیماران علائم غلبه پاراسمپاتیک (میوز،افزایش ترشح بزاق و خشکی گلو) ندارند بیشتر عوارض حساسیت مربوط به ترکیبات سولفور است. برای درمان N-AcetylsYstein روزی 2 عدد فعلا" مصرف کنند تا ذخایر گلوتا تیون افزایش یابد.

-         برای اثر ضد التهاب از قرص پردنیزولون 5-4 روز مصرف کنند

-         لازم به ذکر است تمام ظروف الوده وکف محیطی که الوده میباشد میتوانید با خاک یا ماسه یا گل رس به تهداد چندین مرتبه استفاده نمایید.

-         میتوانید از دترژانتها نظیر ریکا ومایعات ظرفشویی جهت شستشوی وسایل الوده استفاده نمایید.

-         کلیه خانمهای باردار وبیماران دارای بیماریهای خونی نظیر بیماران باقلایی میبایستی پزشکان را از وضعیت خود اگاه سازند

-         شستشوی صورت و چشم )*

 منبع:مرکزمدیریت حوادث و فوریت های پزشکی فارس




تاریخ : یکشنبه 89/12/15 | 12:3 صبح | نویسنده : عماد مرزبان

سلطان جاده هاسلطان جاده ها




  • قالب بلاگفا
  • قالب وبلاگ
  • ضایعات